Kövesd a Pulit!

Puli_new.jpg

Shepard_Slayton_MoonShot_cover.jpgMásfél-két perc alatt lehetett csak kijutni az Apollo-1 kabinjából, a háromtagú legénység halálához ez is hozzájárult. 1967. január 27-én következett be az Apollo-1 katasztrófája. Ennek alkalmából most a közvetlen előzményeken kezdve áttekintjük a tragédia eseményeit az első amerikai űrhajós, Alan Shepard és Deke Slayton által közösen írt "Moonshot" című könyve alapján, amiből ezen a blogon fordítunk részleteket magyarra:

"Mielőtt Gust végleg elnyelte volna az Apollo kabinja, Wally Schirra egy pillanatra visszatartotta őt. Wally gyűlölte az Apollo ajtaját, mivel szerinte az ajtót a gyors nyitás érdekében robbanó-mechanizmussal kellett volna felszerelni – ahogy az a Mercury-űrhajók esetében is történt. Schirrának rossz előérzete volt a 012-es kapszulával kapcsolatban.

Az ajtó kétrétegű volt, vészhelyzetben a meneküléshez előbb mindkét réteget kézzel ki kellett nyitni, majd egy harmadikat is, ami egyúttal az Apollo-t a felszállás során védő fémlemez részét képezte. Az ajtót a mérnökök úgy tervezték, hogy véletlenül se szakadjon le a Hold felé menet, vagy a légkörbe lépés során fellépő büntető erejű terhelés következtében, amikor az Apollo majd 38600 km/h sebességgel visszaérkezik a Földhöz. Ironikus módon az ajtó terve azután fogant meg, hogy Grissom Mercury-kapszulája elsüllyedt: ajtaja ugyanis megmagyarázhatatlan okból lerobbant a vízre szállást követően.apollo1-hatch.jpg
„Ide figyelj, Gus” – mondta Wally a barátjának. „Minimum kilencven másodperc alatt tudod kinyitni azokat az ajtókat. Ha gond adódna, még ha csak kommunikációs jellegű is, azonnal gyertek ki a kabinból, amíg meg nem oldják a problémát? Értetted?”
„Értettem.” Gus vette a figyelmeztetést, majd a kapott információt elraktározta szürkeállománya félreeső polcára.

„Készen állunk a visszaszámlálásra.” Az engedély a blokkházból érkezett, illetve a 68 méter magas Saturn 1B rakéta és az Apollo-1 együttesét körülvevő hatalmas acél indítóállványzaton dolgozó személyzet részéről. „Mindenki készen áll.”
A csapatok megkezdték a visszaszámlálást az ún. száraz – „kábel nélküli” – tesztig. Amikor a szimulált visszaszámlálás eléri a zérót, az Apollo-1 a következő kritikus fázisba lép. Ekkor ugyanis a rakéta-űrhajó kettősét kiszolgáló elektromos vezetékeknek, a kabin klímáját biztosító vezetékeknek, valamint a földi irányításhoz bekötött kábeldzsungelnek le kell válnia az Apollo-1-ről, hogy kiderüljön: a hordozórakéta, valamint a parancsnoki és műszaki egység saját erőforrásaira támaszkodva, önállóan is képes lesz-e működni.

A teszt alkalmával az űrhajó összes rendszerét kipróbálják, mindössze csak üzemanyaggal nem tankolják fel a tartályait, és persze tényleges startra sem kerül sor. A három szkafanderes férfi beszíjazta magát a kapszulába, Grissom baloldalt, White középen és Chaffee a jobb oldalon ült. A műszakiak becsukták, majd lezárták az űrhajó ajtaját. Ezzel hármójukat légmentesen bezárták egy űrhajóba, amiből másfél-két perc alatt lehetett csak kijutni.

A visszaszámlálás folytatódott. „Az ajtó becsukása és lezárása megtörtént”. Tiszta oxigént pumpáltak a kabinba, amíg a nyomásmérő 1,15 Bart nem mutatott: ez 0,15 Barral több az űrhajón kívül található, nitrogénből és oxigénből álló légkör tengerszinten mérhető nyomásánál.  
A NASA-teszt előfeltétele volt, hogy a kapszula belseje mindenféle szennyeződéstől mentes legyen. Az elképesztően magas oxigéntartalom és az űrhajó kabinnyomása volt erre a garancia, semmi más célt nem szolgált. Amikor a kapszula a világűrben van, a kabinnyomás 0,34 Barra csökken, ez az űrhajóban a start idején lévő oxigén-dús légkör nyomásának kevesebb, mint a harmada. A mérnökök megvétózták a földihez hasonló nitrogén-oxigén elegy alkalmazását az Apollo-űrhajóban a két gáz használata által jelentett extra bonyodalmak miatt: újabb csővezetékekre lett volna szükség, ami további pluszsúlyt jelentett volna."

65170_517094048310700_443657339_n.jpgTámogasd legalább egy lájkkal a Google által szponzorált Lunar X PRIZE verseny egyetlen magyar csapatát! Már csak 22 másik - köztük jó pár amerikai - csapattal állnak versenyben. Rájuk fér a bátorítás!

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://moonshot.blog.hu/api/trackback/id/tr925062306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balta_Arc 2013.02.05. 08:57:38

Utána az történt, hogy egy rövidzárlat következtében a kabin belsejében meggyulladt egy kábel.
Az oxigén-koncentráció miatt a kabin pillanatok alatt lángoló pokollá vált, és az ismertetett ajtónyitási nehézségek okán a személyzet bennégett.
Ezt a történetet olyan háromszázezerszer leírták már, úgyhogy ez nem spoiler.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2013.02.05. 09:56:43

Tulajdonképpen hány űrhajóskönyvfordítóblog van? Ez, Deke, Pulispace... Szívesen olvasom őket, de csak véletlenszerűen találok rájuk.

Measurer 2013.02.05. 10:52:20

@Balta_Arc: csekély vigasz, hogy az űrhajósok halálát közvetlenül nem a megégés, hanem az agresszív füst miatti fulladás (aszfixia) okozta. A tűz keletkezési helyét a vizsgálat sem derítette ki.
Tanulságosak voltak viszont a vizsgálóbizottság megállapításai. Mindenek előtt: a teszt-gyakorlatot a NASA nem tartotta veszélyes üzemnek. Nem gondoskodtak alkalmas egyéni védőfelszerelésről, nem álltak készenlétben tűzoltók, mentő- és orvos team. A mentés feltételei nem voltak biztosítva.

Pedig a kabin tele volt éghető anyaggal(ezt Gus maga is kifogásolta korábban, de konzekvens megoldásra nem került sor),gyúlékony szigetelésű vezetékkel. Szikra keletkezhetett a hűtőberendezésnél is. De az űrhajósok nejlon ruházata is veszélyes volt.
A veszélygócok elhárítására egy sor intézkedést hajtottak végre: Az alkalmazott anyagokat, a vezetékezést, a levegőellátást ill. az ajtót áttervezték.

Macropus Rufus 2013.02.05. 11:46:07

@Measurer: jogos. eleve a toszta o2 hihetelten veszélyes. Egy picke szikra elég ahhoz, hogy baj legyen. És ugye lett is.

Azt nemértem, hogy az szovijetek meg miért tudták megoldani azt, hogy ők rendes földi levegőt visznek vel? Ha jól tudom akkor a szovijet programban rendes földi levegőt használtak és nem o2.

vernarancs 2013.02.05. 14:02:40

Ezt mondjuk szemelyzet nelkul is tesztelhettek volna, legalabb 1x.

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2013.02.05. 14:54:59

@vernarancs: mámint az Apollo űrhajót? Volt előtte két tesztrepülés, bár nem segített ezen a dolgon.
en.wikipedia.org/wiki/AS-201
en.wikipedia.org/wiki/AS-202

Measurer 2013.02.05. 15:35:07

@Macropus Rufus: a NASA súlymegtakaritás miatt erőltette az 90% feletti oxigént. Minden kedvezőtlen tapasztalat és megfontolás ellenére...
ocii.com/~dpwozney/apollo2.htm
süti beállítások módosítása