Kövesd a Pulit!

Puli_new.jpg

Shepard_Slayton_MoonShot_cover.jpgA Banshee egy amerikai vadászgép volt, ezzel került komoly bajba Alan Shepard, az Egyesült Államok leendő első asztronautája. Többek között ez is olvasható az első amerikai űrhajós, Alan Shepard és Deke Slayton által közösen írt "Moonshot" című könyvben, amiből ezen a blogon fordítunk részleteket magyarra:

"Az újoncok számára első a tengeren töltött szolgálat, és csak ezután kerülhet sor a pilóta kiképzésre. Amikor ezen is túl volt, a jelvényei fényesen csillogtak egyenruháján, ami jól kiegészítette Shepard Tom Sawyer-i vigyorát, és lefegyverző sármját.

1950-ben Alan-t egy irigylésre méltó küldetéssel bízta meg Washington, amikor a Haditengerészeti Berepülő Pilóta Iskolába küldte a Maryland-i Patuxent River Haditengerészeti Légibázisra. Az iskolapadot követően ő lett a legfiatalabb repülős, és rögtön elkezdett repülőket tesztelni.
A következő három évben teljesen berántotta az intenzív tesztprogram, aminek keretében a Haditengerészet leggyorsabb és leghalálosabb harci repülői születtek meg. Három év múlva Shepard egy éjszakai támadószázad műveleti tisztje lett a Csendes-óceán nyugati részén állomásozó USS Oriskany fedélzetén.

Az egyik bevetés különösen emlékezetes maradt számára. Szorosan beszíjazta magát egy Banshee sugárhajtású vadászgépbe: épp egy rutinszerű éjszakai elfogó bevetésre készült. Megkapta a jelet, és a Banshee-t a katapult belehajította a sötét éjszakába. Shepard megkapta radar által jelzett mumusok koordinátáit – így hívták az azonosítatlan repülőket. Pillanatokkal később Shepard már azonosította is a mumusokat – baráti gépek voltak, az Egyesült Államok Légierejéhez tartoztak. Minden a terv szerint haladt, majd Shepard nagy ívben ráfordult az repülőhordozóra, készen a visszatérésre. Amilyen simán ment az elfogó-manőver, annyira durva lett a visszatérés.

Az időjárás gyorsan változott, és Alan egy zivatarfelhő fölött találta magát. A felhő alatt zuhogó eső fogadta, így kizárólag műszereire hagyatkozhatott a vaksötétben, miközben az anyahajó hívójelét követte. Hirtelen a Banshee elektronikája a feje tetejére állt, majd megadta magát: a gép és pilótája komoly kihívás elé nézett. Shepard rádiórendszereinek egy része csődöt mondott. Navigációja úgyszintén. Radarja megszakításokkal ki-bekapcsolt, ami inkább volt dühítő, mint hasznos.

Vakon repült, és fogalma sem volt arról, hogy merre van a szintén mozgó repülőgép-hordozótól. Sok más pilótához hasonlóan ő is hangosan kezdett el beszélni, amikor a dolgok szétcsúsznak. „A navigációd elszállt, és úgy tűnik, hogy kényszerleszállást kell végrehajtani, öregfiú. Le kell tenned a kicsikét a sötét vízre, és remélni a legjobbakat.” Szünetet tartott, majd realistán hozzátette: „Szarok a kilátásaid.”
 
A Banshee fülkéjébe befészkelte magát a pilóták ilyen körülmények között rendre felbukkanó ősi ellensége: a félelem. Észrevette magán ennek jeleit, és tudta, hogy a félelem minden másnál gyorsabban végezhet vele.
„Gondolkozz, a fene egye meg” – parancsolt magára. Végignézett a műszerfalon, és eltökélte, hogy a még működő műszerek segítségével kihozza magából a legtöbbet. Nem sok működő berendezést talált, de volt egy régi szabály. Addig nincs vége, amíg fel nem adtad. Ő pedig pont nem arra készült, hogy feladja.

Bekapcsolta a mikrofonját, ami elsőre fölösleges mozdulat volt: rádiói hébe-hóba működtek, úgyhogy-
„Máltai Bázis, itt a Foxtrot Kettő. Hallasz? Vétel.”
Meglepő módon a vihar ellenére érkezett válasz. „Foxtrot Kettő, itt a Máltai Bázis. Alig hallak. Vétel.”
Alan nem késlekedett a válasszal. „Itt a Foxtrot Kettő, Máltai Bázis. Akadt egy kis gondom. Repülés közben vagyok, és a navim akadozik. Segítségre van szükségem.”
„Foxtrot Kettő, vészhelyzetet kívánsz bejelenteni? Nem látunk a radaron… Ismétlem: nem vagy a radarunkon.”
„Nem, dehogy. Nincs vészhelyzet, Máltai Bázis” – vágta rá. „Pár dolgot ki akarok próbálni előbb. Később még jelentkezem.”
„Rendben, Foxtrot Kettő. Máltai Bázis készenlétben.”"

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://moonshot.blog.hu/api/trackback/id/tr914919598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása