Kövesd a Pulit!

Puli_new.jpg

Shepard_Slayton_MoonShot_cover.jpg"A negatív G-terhelés pedig egyre nőtt, biztonsági hevedereiből ki akarta tépni felfelé, a fülke teteje irányába. Deke már azon gondolkozott, hogy ideje felkészülni a katapultálásra." Többek között ez is olvasható az első amerikai űrhajós, Alan Shepard és Deke Slayton által közösen írt "Moonshot" című könyvben, amiből ezen a blogon fordítunk részleteket magyarra:

"A háború a Csendes-óceáni térségben is véget ért, és Deke megkezdte hosszú menetelését a ranglétrán felfelé, mire végül berepülő pilóta lehetett belőle. A következő két évben szinte egyáltalán nem repült. Dupla annyi tárgyat vett fel, és így két év alatt végezte el az amúgy négyéves repülőmérnöki szakot a Minnesota Egyetemen.

Belekóstolt az irodai munkába a Boeing Aircraftnál, mielőtt visszatért volna a sereghez, és ezzel együtt Németországba, ahol a Légierő sugárhajtású vadászgépeiből kapott ízelítőt. Egyik lépcsőfok a másik után. Németország buja erdői és hegyei után sivatag és tesztrepülés következett Kaliforniában. Deke könyörtelenül átverekedte magát a berepülő pilóta iskolán, majd meglepetésére és örömére arra jött rá, hogy „Edwardson a helyem. Nekem volt a Légierőnél a legjobb munkám.”

Ez régen volt. Most viszont ezerkilencszáz kilométeres óránkénti sebességgel az F-105-ösben ült, és elérte a tesztzónát. Ellenőrizte, hogy kapcsolatban áll-e az irányítókkal. Phil Connelly megerősítette, hogy a teszt megkezdéséhez jó helyen volt, ami nyugodt indítás egy olyan repülőgép esetében, ami tele van rejtett hibákkal, és ezek bármikor igencsak megnehezíthetik a tesztelést.
 
Deke az F-105-öt elsőként egy szűk lassító-fordulóba vitte bele, hogy a gép maximális sebességénél kevesebbel repüljön. A teszt során a gép fordulékonyságát kellett megmérni. A kanyarmanőver és lassítás következtében a 105-ös sebessége óránkénti ezerkilencszáz kilométerről kevesebb, mint ötszáz kilométerre zuhant.
A legtöbb pilóta belesápadna a gondolatba, hogy ezt kipróbálja. Deke azonban tisztában volt képességeivel, és önbizalma is a helyén volt. Rengeteg hely volt alatta a manőverezésre, az időjárás kiváló, ráadásul a légkör ritkább rétegeiből a sűrűbb felé halad, ahol a vadászbombázó jobban „megkapaszkodhat” a levegőben.

Egyre szűkebbre és szűkebbre nyeste a fordulót, a 105-ös sebessége pedig meredeken zuhant. Szeme előtt a föld, a horizont, a nap és az ég egybemosódtak egymással. Ekkor ütött be a krach. Gyorsabban, mint hogy Deke reagálni tudott volna, az F-105 nagysebességgel fordított dugóhúzóba kezdett. A világ őrülten forogni kezdett alatta. Ez a forgás a legrosszabb fajtából val, és mielőbb le kellett állítania. Mégpedig most. Meg kell szakítani az erős forgást. Le kell nyomni a gép orrát.

Precízen irányította a kezelőszerveket. A pörgés gyorsult. Koponyáján dübörgött a vér. Elkeseredetten megpróbált fókuszálni, miközben a 105-ös egyre gyorsabban pörgött, és a föld felé száguldott. De csak homályosan látott. Minden erejével meg akarta állapítani, merre van a horizont, és próbálta elkerülni, hogy pánikba essen. Hol a pokolban van a horizont? Gondolkozz!
Az agresszív forgásra semmi nem készíthette fel Deke-t. Sem a könyvek, sem az értékes elméletek. Még a géphez adott segédletek sem. Most csak az ösztöneire, és a veleszületett képességére számíthatott, ha rá akart jönni– mégpedig gyorsan – mi történik vele, és hogy jó vége legyen ennek az egésznek. Fordított dugóhúzó? Márpedig ez az. Nézzük csak, mi az, amit tudunk…

Sorra próbálta azokat a technikákat, amivel egy gépet általában ki lehet venni a dugóhúzóból: Mindhiába. Ez volt a legváratlanabb és legrohadtabb helyzet, amibe pilóta csak kerülhet. Megpróbálta a pörgéssel ellentétesen mozgatni a kezelőszerveket. Feje oldalra csapódott, ahogy a 105-ös most az ellenkező irányba kezdett forogni. Nincs vesztenivaló. Elengedett mindent, hátha a gép magától abbahagyja. Végül már le tudta olvasni a magasságmérőt: nyolcezer méter. Az idő ellene dolgozik.

Szabadjára engedte érzékeit, és megállapította, hogy negatív centrifugális erő préseli a testét. A negatív G-terhelés pedig egyre nőtt, biztonsági hevedereiből ki akarta tépni felfelé, a fülke teteje irányába. Deke már azon gondolkozott, hogy ideje felkészülni a katapultálásra, mert a gép pillanatok alatt halálos csapdává válhat."

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://moonshot.blog.hu/api/trackback/id/tr324910246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása